Tuesday, August 31, 2010

~MERDEKA~1Malaysia Menjana Transformasi


















Tanggal 31 Ogos 2010, genaplah 53 tahun Malaysia merdeka. Yeah! . Marilah kita sama-sama memanjat kesyukuran dan juga sama-sama menjaga kedaulatan tanah tumpah darah kita ini.

Sempena Hari kemerdekaan ni, banyak lagu2 patriotik diputar oleh DJ radio.
Antara lagu yang paling aku suka dengar ialah lagu ni...Karamnya Bahtera Merdeka..

Bonda senyum riang
Menerima bahtera Merdeka
Putra putri sayang
Putra putri sayang
Sedang berjuang

Fajar telah tiba
Nan menyinsing membawa harapan
Tanah Semenanjung
Tanah Semenanjung
Pusaka Bangsa

Jiwa dan raga
Buktikanlah pada nusa bangsa
Supaya negara maju jaya
Aman Merdeka

Duhai ibu pertiwi
Putra putri datang sujud bakti
Ingin menunaikan
Ingin menunaikan
Sumpah dan janji

Teringat dulu masa zaman sekolah rendah, apabila tiba sambutan Hari Kemerdekaan di sekolah, akan adalah persembahan dari pelajar2. Dalam satu kumpulan tu mesti berbilang kaum, melayu, cina n india.....lepas tu pula setiap kaum akan pakai baju tradisional masing2. Melayu pakai baju melayu/baju kurung, cina pakai samfu/cheongsam dan india pakai dhoti/sari untuk melambangkan kaum masing2...kemudian nyanyilah lagu patriotik ramai2. kadang2 ada juga kumpulan yang agak kreatif sikit, akan mengibarkan jalur gemilang dalam persembahan mereka.

Bila ingat balik seronok rasanya. Semua bangsa bersatu dan bekerjasama antara satu sama lain. Harap2 keintiman antara satu2 bangsa ni akan tetap teguh sampai bila2. Insyallah. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh!

Akhir sekali, nak ucap Selamat Menyambut Hari Kebangsaan yang ke-53 tahun ini. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! (wahh,ala2 YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj gitu..)

1 comment: